OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jsem rád, když mi nějaká kapela čas od času připomene, proč jsem měl co střapatý jinoch rád heavy metal, jeho patos, hrdinskou gloriolu a syté pastelové barvy. Žel, těch kapel je stále méně a méně a člověk přestává věřit i starým láskám. V SYMPHONY X však ani po letech soužití neztrácím důvěru, vždyť během posledních let vydávali materiál vždy dostatečně uzrálý, kvalitní a chytlavý.
Další mytologizující procházku chystala americká parta s charismatickým Rusellem Allenem v čele dobrých pět let a na výsledku je to poměrně dobře patrné. Ne, těžko se tu nadějeme dějinného přelomu, Symphonici už mají svůj dvoreček a je jim na něm dobře, posluchači si nestěžují, takže nač opouštět slavná pole technického a instrumentálně nabušeného hevíku? „Paradise Lost“ potvrzuje směřování kapely k větší přímočarosti, žánrové čistotě a menší aranžérské pestrosti, vždyť většinu desky tvoří těžkotonážní heavy riffovačky se strhující dynamikou a Allenem, který zpívá s pěkně sevřenými hlasivkami a křiklavou intenzitou. Jaksi ubývá melodických refrénů, symfonických partů, dopředu se dere báječná rytmika a úderné motivy kytary Micheala Romea. „Domination“, „The Serpent´s Kiss“, „Walls Of Babylon“ – pulzující masa strun, valící se rytmika, zjednodušené vokální linky a nijak zvlášť složité refrény a ejhle, ono to šlape a funguje... snad právě díky té žánrové čistotě. Snad jen stopáž bych si někdy dovedl představit okrájenou o pár vteřin nadváhy.
Příznivci charakteristické gradace, šlapavých bridgeů a výborných refrénů si pomlasknou u famózního kvapíku „Seven“, příznivci čisté heavy metalové juchajdy zase ocení perfektní skládanku „Eve Of Seduction“. Pro mě vrcholným okamžikem „Paradise Lost“ je stejnojmenná balada s nádherným refrénem a překrásnou atmosférou. Podobně laděná „The Sacrifice“ sice nemá tolik půvabu, ale díky Allenovu vokálu funguje báječně. Po zkušenostech s „The Odyssey“ jsem si brousil příbor na závěrečný chod, nicméně žádný epický orgasmus po vzoru desky minulé se nedostavuje a dech beroucí gradace v zavírací „Revelation (Divus Pennae Ex Tragoedia)“ nepřichází... to je jeden z mála subjektivních záporů, který album postihl.
Ztracený ráj prezentuje SYMPHONY X jako poměrně přímočarou, ale technicky brilantní heavy úderku. Obejde se bez patosu, slabých míst a nesnesitelné klišovitosti. Je to prostě žánrová jakost A se vším všudy.
Jak hodnotím předchozí nahrávky:
1996 - The Divine Wings Of Tragedy [8/10]
1998 - Twilight In Olympus [7/10]
2000 - V: The New Mythology Suite [8.5/10]
2002 - The Odyssey [7.5/10]
Stále stejný a stále působivý technický heavy metal. Neptejte se mě proč, ale právě v pevném zakotvení na poli pompézních metalových výrazů je největší síla SYMPHONY X.
8 / 10
Russell Allen
- vokály
Michael Romeo
- kytary, orchestrace, programming
Jason Rullo
- bicí
Michael Pinella
- klavír, klávesy
Michael Lepond
- basa
1. Oculus Ex Inferni
2. Set The World On Fire (The Lie Of Lies)
3. Domination
4. The Serpent´s Kiss
5. Paradise Lost
6. Eve Of Seduction
7. The Walls Of Babylon
8. Seven
9. The Sacrifice
10. Revelation (Divus Pennae Ex Tragoedia)
Iconoclast (2011)
Paradise Lost (2007)
The Odyssey (2002)
Live On The Edge of Forever (2001)
V: The New Mythology Suite (2000)
Prelude To The Millennium (best of) (1998)
Twilight In Olympus (1998)
The Divine Wings Of Tragedy (1996)
The Damnation Game (1995)
Symphony X (1994)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Inside Out
Produkce: Fascination Street Studios, Örebro, Sweden
Studio: Jens Bogren
Toto album je důvod proč jsem pro nazírání na poslední placku KAMELOT zvolil tak přísný metr. SYMPHONY X totiž stejně jako KAMELOT nahráli album, které je hodně podobné svému předchůdci. Ovšem s tím rozdílem, že nikterak nepošlapali jeho odkaz. Je skoro jedno jestli si pustíte odyseu, nebo ztracený ráj. Efekt je stejný. Nabušený power prog s kurevsky bestiálním kytarovým hoblařem, výtečným zpěvákem a symfonickým klávesákem. Zkrátka libůstka jak má být. Titulní skladba by zasLoužila metál. Dalo by se určitě čekat víc. Ale i to co jsme dostali je opět jen a pouze výtečné.
Ti nejXsymfoničtější SYMPHONY X, co si jen lze představit se všemi klady (skvělý zpěv, 1000% muzikanství, cit pro zajímavé harmonie) i zápory (rozbujnělé kompozice plné kytarových či klávesových preludií, čím dál víc si podobné melodie). Být celá nahrávka jako titulní "Paradise Lost", nemám slov a nadšeně tleskám. Bohužel však v jejím sousedství lze vyslechnout i něco z vycpávkového bloku. Budu-li upřímný, předchozí zápis mne bavil o poznání víc.
Pro mě je to také po delší době věc, co mě dostala. Výborný a poctivý kus práce. Heavy metal jako řemen. A ten zvuk, ten zvuk...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.